ماساژ درمان سلولیت | آموزش ماساژ برای سلولیت | روش ماساژ لاغری ضد سلولیت چیست | زیبایی مایسا، ارائه دهنده انواع خدمات ماساژ درمانی و ریلکسی

ماساژ درمان سلولیت | آموزش ماساژ برای سلولیت | روش ماساژ لاغری ضد سلولیت چیست | زیبایی مایسا، ارائه دهنده انواع خدمات ماساژ درمانی و ریلکسی

ماساژ درمان سلولیت | مایسا

فهرست مطالب

محتوای این مقاله، از سایت‌های معتبر خارجی نظیر کلینیک کلیولند، مایو کلینیک، هلتلاین و غیره استخراج شده و مطالب آن تنها جهت افزایش اطلاع شما عزیزان می‌باشد. برای انجام درمان‌های پیشنهادی در سایت، ابتدا می‌بایست با پزشکی حاذق مشورت کنید.

سلولیت چیست ؟

سلولیت، یک بیماری پوستی شایع و بی ضرر است. که گوشت گلوله‌ای و گود ایجاد می‌کند. و معمولا در ران‌ها، باسن، لگن و گاهی در سینه، بازوها و شکم ایجاد می‌شود. این بیماری، لیپودایستروفی ژینوئید نیز نامیده می‌شود. و نام‌های متداول دیگر این بیماری، عبارتند از: 

Orange Peel Skin, Cottage Cheese Skin, Hail Damage,  Mattress Phenomenon

سلولیت در واقع اصطلاحی برای ایجاد توده‌ها و فرورفتگی در پوست است. و بر اثر تعامل بین بافت همبندِ لایه پوستی‌ای که در زیر سطح پوست قرار دارد و لایه چربی، ایجاد می‌شود. بدین ترتیب که از آن‌جایی که با افزایش حجم محفظه‌های نگهدارنده خوشه‌های چربی زیر پوست، فیبرهای پیوندی رشته‌ای ( که پوست را به عضله زیرین متصل می‌کنند ) با پوست کشیده نمی‌شوند. زمانی که محفظه، با تجمع بیش از حد سلول‌های چربی بزرگ شود، چربی‌ها به سمت بالا فشار وارد کرده در حالی که فیبرهای پیوندی و سخت، به پایین فشار می‌آورند. و این امر، ایجاد سطح و گودیِ ناهموار در پوست، یا همان سلولیت را موجب می‌گردد.

انواع سلولیت و عوامل موثر بر ایجاد سلولیت
ماساژ درمان سلولیت | مایسا
انواع سلولیت

سلولیت‌ها بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، رتبه بندی شدند و براساس شدت، به سه سطح خفیف، متوسط و شدید تقسیم گردیدند. انواع سلولیت‌ها عبارتند از:

  • خفیف: ظاهر پوست، مانند پوست پرتقال می‌شود با درجه فرورفتگی سطحی بین ۱ تا ۴. 
  • – متوسط: ظاهری شبیه به پنیر دارد که در آن عمق فرورفتگی متوسط بوده، و درجه فرورفتگی در این شرایط، بین ۵ تا ۹ است. 
  • – شدید: پوست ظاهری شبیه به تشک پیدا می‌کند. در این سطح، عمق فرورفتگی ۱۰ یا بیشتر بوده، و درجه فرورفتگی عمیق است. همچنین، پوست به شدت افتاده می‌شود.
عوامل موثر بر ایجاد سلولیت

– جنسیت: از آن‌جایی که چربی و بافت همبند در زنان به شکل عمودی، و در مردان به صورت متقاطع است، احتمال ایجاد سلولیت در خانم‌ها بیشتر از آقایان می‌باشد. بطور کلی، ۸۰ الی ۹۰ درصد از خانم‌ها، در دوره‌ای از زندگی خود، سلولیت را تجربه کرده‌اند.

– هورمون‌ها: استروژن، انسولین، هورمون تیروئید، پرولاکتین و سایر هورمون‌ها، نقش مهمی را در ایجاد سلولیت‌ها ایفا می‌کنند.

– چاقی: سلولیت در افرادی که چربی زیادی دارند شیوع بیشتری دارد اما افراد لاغر و متناسب نیز می‌توانند به این بیماری دچار شوند.

– سن: با افزایش سن، قابلیت ارتجاعی پوست کاهش یافته و نازکتر و افتاده می‌شود. و بدین ترتیب، احتمال ایجاد سلولیت افزایش می‌‌یابد. 

– ژنتیک: عوامل ژنتیکی بر سرعت متابولیسم، ساختار و نوع پوست، توزیع چربی زیر پوست، قومیت و سطح گردش خون تاثیر می‌گذارند. که این موارد خود بر احتمال ایجاد سلولیت اثرگذار هست.

– رژیم غذایی: یک سبک زندگی سالم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سلولیت کمک کند. بطور کلی، افرادی که مقادیر بیشتری چربی، کربوهیدرات، نمک و فیبر کمتری مصرف می‌کنند، احتمال ایجاد سلولیت در آن‌ها افزایش می‌یابد. همچنین، کشیدن سیگار، بی تحرک بودن و قرار گرفتن طولانی مدت در موقعیت ایستاده، یا نشسته احتمال ایجاد سلولیت را بیشتر می‌کند.

– سیستم لنفاوی: اگر سیستم لنفاوی غیرفعال باشد، ممکن است زباله‌های لنفاوی جمع شود. و موجب اختلالات متابولیکی و در نهایت منجر به ایجاد سلولیت گردد. بدین سبب ماساژ تخلیه لنفاوی دستی، به عنوان یک روش مفید برای درمان سلولیت شناخته می‌شود.

برخی محققان نیز، علت ایجاد سلولیت را، فاشیای ناسالم می‌دانند.

روش‌های درمان سلولیت

چندین روش درمانی برای از بین بردن سلولیت پیشنهاد شده است که هنوز هیچ یک از این روش‌ها، با تحقیقات علمی، اثبات نشده‌اند. بطور کلی باور بر این است که، با تقویت سلول‌های بدن و بافت همبند، و هیدراته کردن آن‌ها، می‌توان سلولیت‌ها را کاهش داد. برخی روش‌های خانگی، و درمان‌های در دسترس نظیر تغییر رژیم غذایی، ورزش، مصرف آب، استفاده از دمنوش‌های گیاهی، ماساژتراپی و غیره وجود دارد که می‌تواند در بهبود، پیشگیری و درمان سلولیت موثر باشد. در ادامه به تاثیر ماساژ بر کاهش سلولیت‌ها، پرداخته‌ایم.

علاوه بر درمان‌های خانگی و ماساژ درمانی، راهکارهای پزشکی‌ای ( بررسی شده توسط  آکادمی پوست آمریکا (AAD)) برای درمان سلولیت وجود دارد، که عبارتند از:

سابسیژنینگ

سابسیژنینگ، روش Cellfina نیز نامیده می‌شود. که در این روش، متخصص پوست از یک سوزن در زیر پوست برای قطع نوارهای سخت ( نوارهایی که موجب می‌شوند تا سلولیت به چشم بیاید ) استفاده می‌کند. نتایج تحقیقات انجام شده پیرامون این روش، نشان می‌دهد که روش سابسیژنینگ در درمان سلولیت موثر بوده و نتایج می‌توانند تا ۲ سال یا بیشتر پایدار باشند.

موج درمانی صوتی

 در این روش از یک دستگاه دستی برای انتقال امواج صوتی استفاده می‌شود. روش موج درمانی، می‌تواند اثربخش باشد. اما مشاهده نتایج مثبت آن زمانبر است.

umm آزادسازی بافت به کمک خلا

در این روش، درمانگر از دستگاهی که شامل تیغه‌های کوچک است برای برش نوارهای سختی که موجب می‌شوند تا سلولیت‌ها به چشم بیایند، استفاده می‌کند. پس از قطع نوارهای سخت، بافت به سمت بالا حرکت کرده و نواحی فرورفتگی را پر می‌کند، و بدین ترتیب ظاهر سلولیت از بین می‌رود. در تحقیقی آمده است که این روش می‌تواند در کاهش سلولیت‌ها موثر باشد. و بسیاری از بیمارانی که این درمان را دریافت کرده‌اند، تا سه سال سلولیت کمتری داشته‌اند.

اندرمولوژی

شامل ماساژ عمیق، با دستگاهی شبیه خلاءِ umm است که پوست را می‌کشد. این روش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، به عنوان روشی بی خطر شناخته شده است. اما هنوز شواهد کمی وجود دارد که اثرگذاری روش اندرمولوژی را در درمان سلولیت اثبات کند.

لیزرتراپی

دراین روش، یک فیبر کوچک لیزر در زیر پوست قرار داده می‌شود و با شلیک لیزر، انرژی آن نوارهای سخت زیر پوست، که موجب می‌شوند سلولیت‌ها به چشم بیایند، را می‌شکند. لیزر درمانی همچنین با افزایش کلاژن، می‌تواند پوست را ضخیم کند و بدین ترتیب، پوست با ضخیم شدنش، ظاهر سلولیت را بهبود می‌بخشد. لیزردرمانی می تواند ظاهر سلولیت را برای یکسال یا بیشتر بهبود بخشد.

سایر روش‌های درمانی

– رادیوتراپی: روش رادیوتراپی، با گرم کردن سلولیت‌ها آن‌ها را کاهش می‌دهد. ولی نتایج این روش کوتاه مدت است.

– اولتراسونیک: این روش، چربی‌ها را هدف قرار داده و از بین می‌برد. همچنان تحقیقات پیرامون روش اولتراسونیک کم است.

– کربوکسی‌تراپی: این روش، شامل قرار دادن گاز کربن دی اکسید در زیر پوست است. توجه داشته باشید روش کربوکسی، ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی‌ای نظیر کبودی و ناراحتی بعد از عمل داشته باشد. اما قادر است برخی از سلولیت‌ها را از بین ببرد.

– لیپوساکشن: در روش لیپوساکشن، مقدارکمی چربی به کمک لیزر از بین می‌رود. باید توجه داشت که این روش ممکن است نتیجه عکس داده و فرورفتگی‌ها را بدتر کند. تحقیقات هنوز نتوانسته است عملکرد روش لیپوساکشن را در کاهش سلولیت‌ها، اثبات کند.

یونیترمی: این روش از ترکیبی از گِل، خاک رس، جلبک‌ها و محرک‌های الکتریکی، برای سم زدایی بدن در سطح سلولی استفاده می‌کند. تاثیرگذاریش در درمان سلولیت، هنوز اثبات نشده است.

برخی افراد برای کاهش ظاهر سلولیت، از لباس‌های فشرده سازی استفاده می کنند. این لباس‌ها، سعی در فشرده سازی عروق، افزایش جریان خون و کاهش سلولیت قابل مشاهده را دارند. 

توجه!: تکنیک‌هایی مانند کرایولیپولیز، چربی منجمد و مزوتراپی ( روشی که در آن مخلوطی از مواد، زیر پوست تزریق می شود)، توسط AAD، توصیه نمی شود.

ماساژتراپی و کاهش سلولیت‌ها

تا مدت‌ها باور بر این بود که سلولیت، قابل درمان نیست. در سال‌های اخیر، روش لیزر درمانی‌ای موسوم به سلولاز آمده است که می‌تواند با جراحی، سلولیت‌ها را از بین ببرد. پیرامون این روش، هنوز تحقیقات کمی انجام شده است، همچنین روش سلولاز، روشی گران قیمتی بوده و هزینه‌ای بین ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ دلار دارد. به همین سبب برای بهبود سلولیت‌ها، جایگزینی ارزانتر، قدیمی‌تر و کوتاه مدت نظیر ماساژتراپی پیشنهاد می‌شود.

در ماساژ سلولیت، ماسور از غلتاندن و مکش نواحی مختلف بدن، برای بازگرداندن گردش خون و جریان مواد مغذی، به مناطق مشکل ساز استفاده می‌کند. همچنین گاهی ماساژتراپیست، از روغن‌های آنتی سلولیت، که مخلوطی از چند روغن معطر مانند لیمو، رازیانه، رزماری و غیره است، در حین ماساژ بهره می‌گیرد. این درمان می‌تواند از تخریب بیشتر بافت‌ها جلوگیری کرده و درد و تورم را کاهش دهد. اما در این روش، درمان کامل و قطعی سلولیت اثبات نشده است. از آن‌جایی که سلولیت با گذر زمان پیشرفت می‌کند و سفت می‌شود، باید برای درمان هر چه زودتر آن اقدام شود.

سوالات متداول

داروها و کرم‌های درمان سلولیت چیست ؟

برخی داروها و کرم‌ها وجود دارند که با تاثیرگذاری بر بافت چربی‌ها، می‌توانند سلولیت را بهبود بخشند. همچنین بعضی از منابع معتبر نیز، داروهایی که موجب افزایش متابولیسم سلولی و گردش خون می‌شود را برای درمان سلولیت پیشنهاد کرده‌اند. اما پیرامون اثرگذاری این داروها، تحقیقات کمی انجام شده و تاثیر هیچ یک اثبات شده نیست. توجه داشته باشید کلیه این داروها و کرم‌ها باید زیرنظر پزشک، مصرف شوند. برخی از داروهای ضد سلولیت عبارتند از:
 کافئین: استفاده از کافئین و هسته انگور می‌تواند به عنوان درمان مکمل باشد. کافئین، سلول‌ها را کم آب کرده و بدین ترتیب، سلول‌ها، کمتر بچشم می‌آیند. برای اثرگذار بودن کافئین، این دارو باید روزانه مصرف شود. داروهای ضد سلولیت، به صورت موضعی، خوراکی و تزریقی مصرف می‌شوند. اما تاثیر گذاری هیچ یک اثبات شده نیست.
رتینول: ممکن است با ضخیم کردن پوست، ظاهر سلولیت‌ها را کاهش دهد. از آن‌جایی که در نواحی آسیب دیده پوست نازک می‌شود، مصرف این دارو می‌تواند در بهبود ظاهر سلولیت موثر باشد. برای دیدن اثرگذاری این دارو، حداقل ۶ ماه استفاده لازم است. رتینول در برخی افراد ممکن است عوارضی نظیر تپش قلب ایجاد کند.

معرفی برند استادرم

تازه ترین مقالات زیبایی و سلامتی
کتب درسی آرایشگری
آشنایی با برندهای آرایشی